zondag 19 december 2010

Afscheid van Judith en Leny

Zaterdag 18-12-10 Afscheid van Judith en haar moeder

Gisteren een vreemde dag met veel geestelijke strijd gehad. De dag begint heerlijk met het ontbijt en 'avondmaal' zoals gebruikelijk. Eénmaal op Bulamu ga ik met Henri Luja aan de slag om de andere frames te met linnen te bespannen. We maken nog 10 kleine en 2 grote doeken. We doen dat op de stoep achter het huis van auntie Esther. Daarna gebruiken we de lunch. Ik ga dan naar mijn rugzak kijken en kan mijn mobiele telefoon van thuis niet meer vinden. Ik besluit om met Henri te gaan kijken in de guesthouse en Judith adviseert me om Joseph te bellen. Dat doen we dan, en eigenlijk heb ik het even helemaal gehad met aanvallen op het gebied van geld of materie. Ik merk dat ik ook tijd nodig heb om weer meer tot mezelf te komen, om alle indrukken en emoties te kunnen laten bezinken. Het mobieltje ligt inderdaad in de guesthouse in de koffer en ik was gewoon vergeten dat ik hem uit mijn rugzak had gehaald die morgen. Enfin, ik heb dan toch nog een goed gesprek met Henri over relaties en hun cultuur en we drinken samen wat flesjes fris. Ik heb flink strijd tussen mijn ratio en mijn emoties. In die emoties zou ik heel gemakkelijk op kunnen gaan, maar ik weet dat ik toch vooral wijs moet zijn. Ik besef ook dat ik straks weer naar Nederland ga en vraag mezelf af hoe ik al deze nieuwe ervaringen en vriendschappen thuis in mijn leven kan integreren. Ook ben ik mezelf bewust dat ik de warmte van hier en het fysieke contact heel erg ga missen. Er komen wat tranen en ik laat het maar zo, want het lucht ook wel even op. Henri gaat 's avonds weer naar huis voor het weekend en dan komen weldra Judith, haar moeder en Christine weer terug met David en zijn vriend en eten we samen nog patatjes met kip. Het is de laatste avond van Judith en haar moeder, want morgen gaan ze naar huis. Ik zal hen erg missen. De avond is wel erg gezellig met fijne gesprekken en nog 2 potjes poolen voor mij. David en zijn vriend hebben weer een kamer op de guesthouse voor de nacht, dus kunnen we zo nog even verder afscheid nemen met ontbijt hier en een bezoek aan Bulamu.

Vanmorgen dus een heerlijk fruitontbijt en daar was ik nu net aan toe. God is goed! Heerlijk om zo op te staan met David en Fred erbij..heel gezellig. Met zoveel vitaminen kan ik wel weer een anderhalf uur wandelen naar Bulamu en David wil wel met me mee lopen. Ik geniet echt van de prachtige groene omgeving en van de dorpjes waar we doorheen lopen, waar de mensen ons enthousiast begroeten. Vandaag maak ik veel foto's. ..ook van gedetineerden die op het platteland werken en van de kinderen die water putten uit een welletje. David stelt namelijk voor om daar even te gaan kijken. Ik put zelf ook maar een paar jerrycans water. Ik voel me erg gelukkig in deze omgeving en in het gezelschap van David. Het is wel erg warm, dus dat wordt even uitdampen als we aankomen op Bulamu en veel drinken. Er is helaas geen internetverbinding en geen electriciteit, maar dat is regelmatig zo hier. Op goede dagen wordt er dus veel gedaan en op slechte dagen dus niets…Dat is ook Afrika. Dan bereid ik mijn blog gewoon verder voor, door het in Word te tikken en ga morgen gewoon weer naar een internetcafé, waar ook laptops zijn toegestaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten