donderdag 30 december 2010

Kerst op Bulamu

24-12-2010 – Bulamu- Vanmorgen tijd genomen om eerst Richteren 7 te lezen en dan lees ik samen met Mozes, Jolanda en Debby psalm 23. Dan is het weer tijd om met de taxi naar Bulamu te gaan. In de taxi scheurt de broekzak van mijn trackingbroek uit, maar daar5 heb ik inmiddels ook de halve wereld mee doorgereisd. Tijdens het rijden vliegen ook de haneveren me om de oren. Ik vrees voor het haantje dat hij de kerst niet gaat halen. Het laatste stukje loop ik weer. Ik help de kinderen die ik onderweg tegenkom om een veel te zware jerrycan water naar hun huis te dragen. Eénmaal op Bulamu deel ik 2 stuks kerstkleding uit aan 2 jongedames. Ik heb die van een medewerker van het Leger des Heils gekregen. Ik maak er foto's van, zoals beloofd. De kerstboom in de kerk is opgetuigd met handgeschreven kerstkaarten en wat slingers. Ik voeg er nog één aan toe en leg een kerstwerkboek voor de kinderen en een DVD over de geboorte van Jezus onder de boom. Het is min of meer een profetisch gebaar..mijn droom en kerstwens dat Zijn genade op Bulamu zal blijven groeien en tot groot getuigenis zal zijn. Ik geloof daar ook in! Straks hangen er ook overal mooie schilderijen van de kinderen. Mattheus heeft gisteren tijdens de dienst gezegd dat het dagje uit op 4 maart zal zijn. Rond die tijd is er ook een conferentie en een dag dat de kinderen op papier hun dromen mogen beschrijven en uittekenen. Ik vind dat geweldig! In Zijn genade is alles mogelijk als we geloven en volharden! Mattheus geeft Henri en mij ook een groot compliment, omdat wij de kinderen ook hierin stimuleren. Ik wacht nu op Bulamu op Henri om vandaag alles samen voor te bereiden en een paar uurtjes samen te schilderen voor de kerst. Aunti Esther geeft nu samen met de kinderen haar huis een grote beurt. Christine heeft een rustdag in de guesthouse. Jolanda is met Mozes naar Kampala. Zij volharden in het verkrijgen van de juiste reisdocumenten voor de adoptiekinderen van Jolanda. Zij zullen Nederland bezoeken.

Het duurt heel lang voor Henri op Bulamu is. Hij vertelt me dat hij overal in de file heeft gestaan, vanwege de drukte voor kerst. Ik voel mezelf niet zo fit vandaag. We spreken af om vandaag maar een dagje schilderen over te slaan. In plaats daarvan gaan we picknicken aan het meer van Bulamu. We nuttigen het restant van het ontbijt van vanmorgen. Het is een goede gelegenheid om eens bij te praten over het schilderproject en hoe ik Henri financieel kan ondersteunen totdat hij echt selfsupporting is. Ik kom met hem een vergoeding overéén voor de kale huur van zijn atelier. Die bedraagt 25 Euro per maand. Ik geef hem ook nog zo'n bedrag voor het helpen met het schilderproject. Daarnaast vergoed ik zijn taxikosten voor dit weekend en zijn verblijf bij ons in de guesthouse met de kerst. Ik beloof hem na te denken over en te bidden voor een sponsorbijdrage voor de huur van zijn studio(atelier). Verder hoop ik dat hij zelf met een blij hart aan het schilderproject wil blijven werken, omdat ik zeker weet dat God hem daardoor ook kan zegenen.

's Avonds is er een fijne pastor op Bulamu, die een hele bus kinderen heeft meegenomen van een opvangtehuis voor weeskinderen hier in de buurt. Eddie is chauffeur. Ik praat nog even met hem in het huis van Esther. Hij zal met de kerst ook op Bulamu zijn. 's Avonds kunnen Henri, Debby en ik dan met deze bus mee terugrijden. De kinderen zijn dolenthousiast en zingen de hele reis liederen voor de Heer. Het is echt geweldig. Bij terugkomst hoor ik dat Jolanda een maand langer zal blijven. De kinderen kunnen dan nog niet meteen naar Nederland komen, maar dit langere verblijf met perspectief op het opstarten van een guesthouse is toch een schitterende uitkomst!


 

25 december 2010 – Heerlijk op het gemakje ontbeten vanmorgen met de andere Bazungu in de guesthouse. Daarna naar de dienst gegaan op Bulamu. Het is een heerlijke dienst met veel muziek en dans..Caribean style! Buiten is het even noodweer..Het regent zo hard dat het water de kerk binnen stroomt, maar wij hebben er weinig hinder van. Wel is Joseph erg moeilijk te verstaan, omdat er een golfplaten dak op de kerk zit. Maar dan gaat hij gewoon in het midden staan als hij preekt, zodat iedereen in een kring om hem heen kan gaan staan. Daarna gaan we naar Esther, die een heerlijke maaltijd voor ons bereid heeft. Het is een drukte van jewelste vandaag en ook de studenten zijn vandaag bij 'auntie' om te eten. Er is witte rijst en rijst met groenten, aardappelen, kip, rundvlees, gekookte kool, boontjes en 'matoke' (gestoofde groene banaan). Het smaakt 'superlekker', zoals Eddie dat zegt. Hij is ook chauffeur voor de gasten van Bulamu. Hij nodigt me uit om in het nieuwe jaar nog eens een bakje cappucino te gaan drinken in Kampala. Afgesproken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten